Wat zijn handige tips die je goed kunt gebruiken om een boekhouder te vinden? Lees deze tips zeker even door!

Zelfs als u een accountant of boekhouder betaalt, weet u waarschijnlijk nog steeds niet precies wat u moet doen om hun financiën te verbeteren. De enige consequente boodschap die ik de laatste tijd van nieuwe zakelijke klanten heb gekregen is dat de meesten niet weten waar ze moeten beginnen. Wil je meer weten over boekhouders? Bekijk dan meer informatie.

1. Zakelijke financiën – uw boekhouding

Het meest voorkomende probleem dat ik heb gevonden bij nieuwe zakelijke klanten is dat hun boekhoudsysteem niet geschikt is voor het doel:

Velen bedienen nog steeds papieren systemen of een soort spreadsheet die ze zelf ontworpen hebben.
Degenen die wel een formeel boekhoudsysteem hebben, gebruiken het niet goed – ze registreren vaak alleen de verkopen en sommige aankopen en de rest is deels papier en deels spreadsheets.

  • De dossiers worden meestal gebundeld en aan het eind van het jaar aan hun boekhouder overhandigd om hun belastingaangiftes in te vullen. Zo had ik een boekhouder in Maastricht die dacht dat het slim was om geen gebruik te maken van een digitale aangifte.

Hun boekhoudsysteem is niet geschikt voor het digitaal maken van de belasting…
Met gratis versies van cloud-gebaseerde systemen die er zijn en systemen met een kwaliteitsmerk vanaf slechts £6 per maand, dan zijn de kosten geen belangrijke factor.

  • Tip 1: Bekijk uw boekhoudsysteem eens goed en probeer het in 2020 te verbeteren of te upgraden naar een systeem dat voldoet aan uw financiële behoeften voor het bijhouden van gegevens, zinvolle zakelijke beslissingen en voor belastingdoeleinden.
  • P.S. Als u zich hier niet prettig bij voelt, besteed het dan uit aan een financiële professional die u onafhankelijke, professionele ondersteuning biedt.

2. Zakelijke financiën – uw accountant

Als Registeraccountant ben ik vaak verbaasd over het aantal bedrijfseigenaren/bestuurders die ik ontmoet en die een externe accountant (of boekhouder) in dienst hebben en toch nog een aantal boekhoudkundige problemen hebben.

  • Bij enkele recente opdrachten heb ik ontdekt dat de ondernemer zijn eigen (zwakke) boekhouding voert.
  • Hun boekhouder zet vervolgens al hun gegevens volledig over naar een ander systeem, om aan het eind van het jaar een boekhouding te maken.
  • De eerste keer dat de eigenaar wist hoe goed zijn/haar bedrijf had gepresteerd was toen hun accountant hen 6 – 9 maanden na afloop van het jaar vertelde.

Het was vaak te laat om er toen nog iets aan te doen.

Tip 2: Bekijk de manier waarop u met uw accountant werkt en zorg ervoor dat u waar voor uw geld krijgt van hen in termen van kwalitatieve financiële ondersteuning en expertise wanneer u die nodig heeft.